onsdag 28. oktober 2015

"I Norge har vi fiskeferie"

Godt integrert i latmannslivet i høstferien skal jeg gi en liten oppdatering. Som sagt så dro vi til Paris de fem første dagene og jeg STORKOSTE meg! Attraksjoner var blant annet Versailles, Louvre, Sacre-caeur, Notre-Dame, Champs-elysées, Triumfbuen, den skallede sangerinnen på teater, 100 metro-turer, en liten treningsøkt på hotellet, guidet sykkeltur, shopping og ufattelig mye god mat!!

 Og her har du oss: bx-jenter 15-18. Vi har døpt oss selv pakkesler de Norvège siden vi hele tiden kommer gående med kofferter på skolen.

Notre-Dame by night!


Jentene mine. Vent, hva?

Obligatorisk*


 Ekte turister foran Sacre-Caeur!

Altfor svære Versailles!


Det er så svært at jeg syntes det er litt skummelt

Louvre var ikke akkurat noe mindre. Her er jeg og Isabella i en pause fra alle kunstverkene





Vi lette rundt i hele Louvre(så håpløst som det høres ut) for å titte på denne fyren.


 Paris by night!


En stor del av den nye hverdagen min her nede består av å være mer eller mindre språkforvirret døgnet rundt på alle de 3 språkene jeg har lært og lærer - norsk, engelsk og fransk. Da jeg bakte brød med vertsmor i går, snakket vi om de forskjellige skolesystemene og jeg prøvde å forklare henne at vi har påskeferie i stedet for vårferie. Hun så helt forbauset på meg med store øyne og slang ut en kommentar om laks og torsk. Ja, jeg sa vi har fiskeferie i Norge. Og jeg har til de grader mye verre eksempler på klumsete tabber jeg har brent meg på, men det er (u)heldigvis sånn man lærer.

Etter at jeg kom hjem fra Paris for en uke siden, er jeg godt tilbake hos vertsen og benytter tiden til å slappe av, løpe og lære meg... mer fransk! Merker at forståelsen og flyten begynner å komme sakte, men sikkert nå. Og det er utrolig deilig. Ellers har jeg blant annet ridd på en hest, spist masse god mat, dratt på tur til klippene ved Mont st. Michel og trent masse! På torsdag drar jeg inn til Bayeux for å overnatte hos vertsen til Martine før jeg skal se på Bayeux-teppet og kirkegårder fra 2.verdenskrig og d-dagen på lørdag.

Jeg insisterte på å ha på beskyttelsesvest, hihi

.... 


Normandie er utrolig flott!



Bisous!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar :)